torsdag den 29. marts 2012

Risotto med baconette, spinat og parmasan

Min veninde har snakket meget om, at risotto er super lækkert, og nemt at lave. Jeg prøvede derfor for første gang i går. Jeg må medgive, at det bare smager hammergodt, og så kan man jo putte lige det man vil i. Derfor egner det sig også godt, som sidst på måneden mad, hvor man bare kan hælde nogle rester i ;) I min brugte jeg noget spinat vi har i fryseren - man skal jo have nogle vitaminer, ikk? Ellers kom der baconette, løg og friskrevet parmasan i. MAMS!
Det skal du bruge:

  • 4,5 dl risottoris (almindelige ris kan også bruges, men det turde jeg ikke første gang jeg lavede det;))
  • Ca. 1 liter vand med hønsebouillon (kog vandet, før du tilsætter bouillon, så den opløses i vandet)
  • 1 pakke baconette
  • 1 hakket løg
  • 6 klumper hakket spinat
  • En håndfuld friskrevet parmasanost.
  • Salt/peber
Det gør du:
  1. Svits baconette og løg på en pande. Stil til side.
  2. Tag en gryde og opvarm den. Hæld risottorisene ned i, svits dem et øjeblik.
  3. Tilsæt 1 dl bouillonvand og lad det koge væk, imens du rører i risene.
  4. Tilsæt 1 dl bouillonvand af gangen, imens du rører i risene. Dette gøres, indtil risene er kogt færdigt (de skal være bløde, med en lille hård kerne indeni)
  5. Når risene er kogt, tilsættes spinaten - den kan godt hældes frossen i, den tør med det samme. Denne røres rundt i risene til den fordeles.
  6. Tilsæt øvrige ingredienser og smag til med salt og peber.
  7. Serveres med det vuns
Easy peasy! :)

Ingen kommentarer: