mandag den 9. januar 2012

Fastelavnsboller med creme

Jeg er altid HELT oppe at ringe, når det bliver fastelavnsbollesæson. Jeg ELSKER simpelthen de små, lækre hapser! I dag er jeg hos min dejlige mor, og jeg besluttede mig at bage til dem, til når de kom hjem. Bollerne er blevet super lækre, med hjemmelavet creme i :)
Det skal du bruge (bollerne):
  • 500 g mel 
  • 50 g gær
  • 2,5 dl mælk
  • 75 g margarine
  • 1 æg
  • Sukker
Creme:
  • 2,5 dl Maizena 
  • 2,5 dl mælk
  • 1,5 tsk vanille
  • 1 æg
  • 2 spsk sukker
Det gør du (bollerne):
  1. Smelt margarinen, og bland 1 dl mælk i. Når det er kølet ned til at være lunt, opløses gæren heri. 
  2. Hæld de resterende ingredienser i og ælt dejen. Den skal hæve tildækket i 20 minutter. 
Det gør du (cremen):
Imens bollerne hæver, laves cremen.
  1. Slå ægget ud i en gryde. Her blandes sukkeren godt med ægget.
  2. Sæt over et varmt blus. Hæld Maizena, mælk og vanille i blandingen. 
  3. Få blandingen op at koge imens der røres rundt (konstant). 
  4. Når cremen har creme-form tag den af blusset. Rør rundt i den imens den afkøles 
(Jeg blandede flødeskum i min creme, for at gøre den mere luftig (og mere snasket!))

Færdiggørelse af bollerne:
  1. Tag et stykke bolledej, rul det ud på et bord.
  2. Skær dejen i firkanter.
  3. Læg en klat creme på hver firkant og luk bollen.
  4. Bag ved 220 grader i 10 minutter.
Jeg puttede et stykke pålægschokolade på mine, bare for at give dem dét ekstra. ;)

3 kommentarer:

Amalie sagde ...

mmmhhh. elsker fastelavnsboller.. skal helt klart bage nogle i år!

http://amalieklsblog.blogspot.com/

Freja sagde ...

Lækker madblog du har dig! Det er da en super inspiration :)

www.thoughtsinframes.blogspot.com

Amalies Mad sagde ...

ELSKER også fastelavnsboller, de smager jo seriøst godt! :D

Freja: Tusinde tak, det er jeg glad for du synes! :D