fredag den 23. december 2011

Grovcalzoner

I må undskylde, at her har været så stille, men jeg har simpelthen brugt de sidste par uger på at arbejde, læse til eksamen, og så er jeg også lige flyttet. Så maden har selvsagt været noget nemt, der bare skulle overståes. Nu er jeg dog kommet bedre på plads, og har ferie fra mit arbejde, så nu var der sørme lige tid til lidt dejlig hjemmebag - i den nye lejlighed jeg er flyttet i, er der en RIGTIG ovn, hvilket jeg jo er dybt begejstret over, efter at have levet med en kombiovn i 2,5 år. I dag har jeg bagt grovcalzone, som I får opskriften på lige her :)


Du skal bruge:
  • 5 dl hvedemel
  • 2 dl femkornsblanding (du kan også vælge at bruge 7,5 dl hvedemel, hvis du er mere til hvidt brød)
  • 50 g gær
  • 2,5 dl lunken vand
  • ½ teske sukker
  • ½ teske salt
  • 1 spsk olie
  • Fyld: jeg brugte frisk mozarella og skinkestrimler
Det gør du:
  1. Rør gæren op i den lunkne vand.
  2. Tilsæt salt, sukker, olie, kornene og melet lidt af gangen - rør blandingen rundt.
  3. Ælt i et par minutter, til dejen hænger godt sammen. 
  4. Stil til hævning under et viskestykke (ved stuetemperatur) i ca. 1½ time.
  5. Tag et stykke dej - afhængig af, hvor store dine calzoner skal være. Rul det ud, som en lille pizza.
  6. Læg fyldet på den ene halvdel af calzonen, og fold den anden halvdel indover - luk dejen sammen.
  7. Skær lufthuller i toppen af calzonen, så der kan komme luft ud.
  8. Bag ved 200 grader i ca. 20 minutter. 

5 kommentarer:

Prikker i luften sagde ...

Du ønskes en rigtig glædelig jul, knus:-)

Amalies Mad sagde ...

Mange tak, og mange gange i lige måde. Knus til dig! :)

Vanessa sagde ...

Dem vil jeg helt sikkert prøve! :D

Amalies Mad sagde ...

Synes jeg du skal gøre søde, de er virkeligt gode! - de var i hvert fald populære herhjemme! ;D

Pernille Agnethe sagde ...

Mums! De ser gode ud. Tænker at jeg vil bage dem med 5 dl hvedemel og 2,5 dl grahamsmel i stedet for femkornsblandingen?? Hvor mange fik du ud af den portion?