søndag den 30. oktober 2011

Lynhurtig chilidressing

Jeg er meget for, at man skal bruge alt det mad man køber - som jo også er meget oppe i tiden lige nu. I dag havde jeg nogle rester af spareribs og rösti fra ugen, men jeg manglede noget "dyppelse" ;) MEN .. Så fandt jeg en rest creme fraiche fra den coleslaw jeg lavede tidligere på ugen, og fik hurtigt rørt en dressing sammen.

Du skal bruge:
  • Creme fraiche
  • Ketchup
  • Salt
  • Peber
  • Stødt chili
Det gør du:
1. Hæld creme fraiche i en skål. Bland tilpas med ketchup i - til dressingen er lidt orange :)
2. Hæld salt og peber i.
3. Hæld lidt chili i - så stærkt som du vil have det, og bland det hele sammen.

Utroligt enkel, lækker, spicy dressing - den kan bruges til alt! :)

fredag den 28. oktober 2011

Halloween food!




Se lige disse fine ting! :D Gid jeg skulle have halloween gæster, så jeg kunne lave det! Overvejer dog at lave spider cupcakes alligevel, de er da ikke til at stå for ;)

onsdag den 26. oktober 2011

Hjemmelavet coleslaw


I går lavede jeg hjemmelavet coleslaw, som tilbehør til vores aftensmad. Kål er springfyldt med vitaminer, og hvis man ønsker at tabe sig er det også rigtig godt at spise meget kål (meeeeen, det var nu ikke derfor vi fik det ;) )

Du skal bruge:
  • 300 g revne gulerødder
  • Et kvart hvidkål
  • 2 dl creme fraiche (gerne fedtfattigt)
  • ½ citron
  • 2 tsk sukker
  • salt og peber efter behov
Det gør du:
1. Skræl og riv gulerødderne ned i en skål. Skær kålen i strimler ned til gulerødderne. 
2. Tag en anden skål, hvor du putter creme fraiche i. Pres citron ned til creme fraiche, og rør rundt.
3. Kom sukker, salt og peber i dressingen og smag til.
4. Bland dressingen sammen med grøntsagerne.


Et voila. Mmh, et dejligt friskt alternativ til sovs ;)

fredag den 21. oktober 2011

Et lille tip.


Da jeg har haft ret travlt her den seneste uge, er det ikke blevet til nogle videre spændende retter derhjemme. Derfor vil jeg istedet for anbefale jer en fabelagtig hjemmeside - hvis man altså kan lide kage ;)

Sarahskager.dk er helt klart min go-to hjemmeside, hvis jeg mangler inspiration til et kageselskab. Hun har nogle virkeligt lækre og ligetil opskrifter. Elsker det! 

Tjek den ud, næste gang du skal bage en kage. Just saying ;-)

søndag den 16. oktober 2011

Vanillekranse

Vanillekranse er dejligt hurtige at bage, og så skal man ikke bruge særligt mange ingredienser til dem.
- Som I kan se, har mine dog fået liiidt til den gode side, men jeg bor i ungdomsbolig, og har derfor kun kombiovn, som nogle gange kan være lidt drilsk ;)

Du skal bruge:
  • 5 dl mel
  • 2 dl sukker
  • Vanille (Så meget du selv kan lide)
  • 1 æg
  • 190 g smør
Det gør du:
1. Hæld mel, sukker og vanille i en skål
2. Put ægget i
3. Smuldrer smørren ned til resten af ingredienserne
4. Ælt massen til en dej
5. Form små pølser og lav dem til "kranse" på bagepapir
6. Bag ved 200 grader i ca. 8 minutter.

Chokoladescones

Endnu en ting min mor og jeg lavede til min fødselsdag, var chokoladescones. De smagte super godt, og er hurtige at lave! :-)

Du skal bruge:
  • Så meget hakket chokolade du nu kan lide ;)
  • 75 g sukker
  • 2 æg
  • 3 dl mel
  • 2 tsk bagepulver
Det gør du:
1. Hak chokoladen i mundrette bider
2. Pisk æg og sukker til en æggesnaps
3. Bland mel og bagepulver sammen, og sigt det ned til æggesnapsen.
4. Rør ingredienserne sammen til en dej
6. Bag på 200 grader i 12 minutter

- Serveres med et ordentligt lag tandsmør;)

Ovnstegte kødboller i stærk tomatsovs

Jeg har lige haft fødselsdag, og lavede derfor i fredags fødselsdagsmiddag for nogle piger. Menuen bestod af Bruschetta, ovnstegte kødboller i stærk tomatsovs og pærecrumble. To af retterne har I jo fået opskriften på, men her kommer lige opskriften på kødbollerne, som smagte rigtig dejligt :)

Du skal bruge:
  • 500 g hakket oksekød
  • 200 g hytteost
  • 1 æg
  • 2 spsk rasp
  • 2 knuste fed hvidløg
  • Salt og peber
  • 1 hakket løg
  • 2 spsk stødt chili
  • 2 dåser hakket tomat
  • 1 dl vand
  • Pasta
Det gør du:
1. Bland kød, rasp, æg, hytteost, hvidløg og salt og peber sammen til en fars. Lad det hvile i køleskabet i 15 minutter.
2. Lav små boller af farsen og bag dem ved 200 grader i ca. 20 minutter.
3. Steg det hakkede løg brunt
4. Tilsæt tomat, chili og vand.
5. Smag til med salt og peber

- Server med pasta :-)
6. Bland de stegte kødboller i sovsen, og